محمد بن جرير الطبري ( مترجم : پاينده )
4565
تاريخ الطبرى ( فارسي )
گويد : وقتى قحطبه بر اردوگاه قوم و هر چه در آن بود تسلط يافت ضبط آن را به خالد بن برمك محول داشت . آنگاه مقاتل بن حكيم عكى را با مقدمهء خويش سوى نيشابور روانه كرد . خبر قضيه به نصر بن سيار رسيد كه با خواص مردم ابرشهر به فرار برفت تا در قومس فرود آمد و يارانش از اطراف وى پراكنده شدند و او سوى نباتة بن حنظله رفت ، به گرگان ، قحطبه نيز با سپاهيان خويش به نيشابور رفت . در اين سال نباتة بن حنظله كه از جانب يزيد بن عمر بن هبيره عامل گرگان بود كشته شد . سخن از خبر كشته شدن نباتة بن حنظله عامل گرگان ابو عبد الرحمان اصفهانى گويد : يزيد بن عمر بن هبيره ، نباتة بن حنظلهء كلابى را سوى نصر فرستاد كه به فارس و اصفهان رفت ، سپس سوى رى روانه شد و به گرگان رفت و به نزد نصر بن سيار نرفت . قيسيان به نصر گفتند : « قومس گنجايش ما را ندارد . » و سوى گرگان رفتند . نباته خندقى زد و چون خندق وى به خانه كسانى مىرسيد ، به دو رشوه مىدادند كه آن را عقب مىبرد و خندق وى نزديك به يك فرسنگ شد . گويد : قحطبه در ذى قعده سال صد و سىام سوى گرگان رفت . اسيد بن عبد الله خزاعى و خالد بن برمك و ابو عون ، عبد الملك بن يزيد و موسى بن كعب مرادى و حبيب ابن زهير و عبد الجبار بن عبد الرحمان ازدى نيز با وى بودند . موسى بن كعب بر پهلوى راست وى بود . اسيد بن عبد الله بر پهلوى چپ وى بود . حسن بن قحطبه بر مقدمه وى بود . گويد : قحطبه گفت : « اى مردم خراسان مىدانيد سوى كيان مىرويد و با كيان نبرد مىكنيد . با بقيه قومى نبرد مىكنيد كه خانه خدا عز و جل را سوختهاند . » گويد : حسن بن قحطبه برفت تا نزديك مرزهاى خراسان فرود آمد و حسن بن عثمان و